Wednesday, March 2, 2011

.:M.E.S.I.R:.

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Mengasihani

"assalamualaikum. Hana, ada dapat berita pasal darurat tu tak??"seorang sahabat menghubungi ku di malam hari. "Darurat??"soalan dijawab dengan soalan pula. "Persatuan Perubatan ada bagi peringatan bertulis untuk pelajar Malaysia. Yelah, kan hari tuh ada riot kat Cairo. Dorang tak bagi kita semua keluar mula dari pukul 6 petang dan..."

"hmm..macam mana nak kol Ma Abah ni. Internet tak dapat. Hantar mesej pon tak sampai..."detus hatiku.

28 Januari 2011 tercatat sejarah apabila bermulanya rusuhan besar-besaran oleh rakyat Mesir ke atas pemimpin mereka Hosni Mubarak. Setelah hampir 18 hari rusuhan berlaku, akhirnya Presiden mereka di jatuhkan oleh facebook! Facebook?? Ya. Jika Raja Namrud di kalahkan oleh seekor nyamuk, jika tentera Abrahah dikalahkan oleh sekumpulan burung, dan jika Firaun ditenggelami laut merah. Diktator alaf baru ini digulingkan oleh kecanggihan social network facebook! Sungguh banyak sejarah tentang pemerintahan korup presiden ini. Enggan mengulas persamaan mahupun perbezaan pemimpin ini dengan mana-mana pemimpin, cukuplah sekadar berkongsi pengalaman ketika di Mesir.

2-3 hari selepas rusuhan bermula, talian komunikasi disekat di Mesir. Baik talian telefon mahupun internet sama sekali tidak boleh berfungsi. Kerete-kereta kebal di mana-mana sahaja. Saya dan housemate terbengkalai (perkataan betul??) di rumah. Kami mula keluar mencari bekalan makanan ketika perintah berkurung dilaksanakan. Membeli begitu banyak makanan ringan. huhu. Akhirnya kami mendapat panggilan untuk di evakuasi kan ke Malaysia. Mula bersiap mengemas untuk ke dikumpulkan di Alexandria.

"nanti macam mana kita naik flight Charlie ek? takde kerusi.." "haha..takpe pengalaman2..best2.." sempat pula berborak.

(5feb) Dari Mansurah ke Alexandria dalam pukul 12 tgh malam bertolak dan sampai dalam pukul 4pagi. 2 hari kemudiannya baru kami dipindahkan ke Pusat Tabung Haji Malaysia di Jeddah. Dan dari Jeddah menaiki Oman Air ke Malaysia dengan transit 2 jam di Muscat, Oman. Alhamdulillah kami tiba ke Malaysia pada 9 Feb. Perjalanan yang memakan masa hampir 4 hari mengajar kami erti bermusafir. huhu. Bukan tidak pernah bermusafir, tapi musafir yang ini memerlukan kesabaran yang tinggi. Mana tak nya, dengan suhu panas dan kesesakan di Jeddah hanya Allah yang tahu. Nak tak nak kena bersabar juga. Takut kalau terlepas cakap mengundang keburukan di tanah suci Allah itu. Tak banyak yang mampu di kongsi. Biarlah gambar yang menceritakan segalanya. Wallahualam

polis berjaga di setiap tempat

Get out Mubarak!


demontrasi secara aman di Alexandria



kereta terbakar ketika rusuhan

No comments:

Post a Comment